lördag 10 augusti 2013

Orginalhäst = Fronthäst??


När jag klickar in på SSO-bloggar så ser man ofta att orginalhästen är fronthästen på headern, originalhästen får stå i den ensamma spiltan i stallet, orginalhästen är den häst som man älskar mest och som man aldrig skulle byta ut, även om man kunde. Frågan är om spelaren verkligen känner så eller om det är enbart för att det är just orginalhästen, hästen som man inte kan byta ut, och hästen som alla andra prisar i sina bloggar.

Hur många skulle byta orginalhäst (mot vilken häst som helst i spelet) om man kunde, upp med en hand! (*vevar frenetiskt på handen*). Även fast jag tycker om allt med Morningdancer, eller ja.. färgen och namnet (vad mer finns det att tycka om?) så skulle jag vilja att min orginalhäst var mer ”mig”! Det är ett spel, hästen har ingen personlighet förutom den personlighet vi skapar i huvudet. Det är ett spel alltså skulle vi kunna få ha hästen i våra drömmar, och hästen i mina drömmar är inte brun och heter Morningdancer. Det fanns ju inte så mycket att välja på i början, så jag valde det som var finast bland alternativen.

Jag menar inte att det är fel att ha sin orginalhäst som favorit, jag bara ifrågasätter anledningen.

Min drömhäst är en westernhäst, en amerikansk ras som används till grenen western. Färger jag gillar är tigrerad, skäck, buckskin, svettfux eller kanske palomino. Det ska vara en liten häst, gärna under ponnymåttet. Hästarna som kommer närmast min drömhäst är alltså min painthäst Everstar och appaloosan Smokewalker, och dessa två hästar är just nu mina favoriter i spelet. Jag gillar också Everstar väldigt mycket för att jag ridit henne nu från level 1-15 och Smokewalker har lite lika färg som en häst jag rider IRL (fast den hästen är mer stickelhårig och inte tigrerad). Det är mina anledningar till varför de två är mina favorithästar just nu.

En liten parantes….: Jag tänker ibland, att jag kanske har för många hästar, jag borde kanske bara ha Smokewalker och Everstar . Fast Morningdancer kommer ju alltid bli kvar, och samtidigt så gillar jag de andra hästarna också, jag har ju valt dem av en anledning.  Vem vet vad framtiden kommer med, kanske blir Ravendale en favorit om en månad eller varför inte Winterrain. Så alla hästarna får stå kvar, skulle bara sälja någon om jag var 120% säker på min sak.

I alla fall få försökte jag förut att tycka om Morningdancer mest, verkligen tvinga mig till det, men sedan kom jag på att det var idiotiskt. DETTA ÄR ETT SPEL! Jag slutade med det och fokuserade på Everstar som skulle levlas, och hon blev min nya favorit. Sen helt plötsligt kom jag på mig själv över hur fin jag tyckte Morningdancer var, han är ju verkligen superfin! Nu skulle jag inte sälja honom, inte ens om jag kunde. Allt detta skedde i takt med att jag släppte kravet: Orginalhästen = Fronthäst och favorithäst.

För att markera min åsikt så valde jag Everstar till fronthäst på min blogg. Jag älskar att göra lite tvärt emot alla andra och stå för vad jag tycker. Everstar är den häst jag ridit mest i SSO just nu och så varför skulle inte hon kunna vara fronthäst. Nästa gång får någon annan bli det.

Så om orginalhästen verkligen är din favorit, go for it! Men känner du någonstans att du hellre skulle vilja ha din skimmel eller din skäck som fronthäst, för att du gillar denna lite mer, vem kan hindra dig?

Det försiggår en del propaganda här bland SSO-bloggarna, eller ja man skulle kunna säga trender också. Så många saker blir måsten, t.ex. att man måste ha orginalhästen som fronthäst, för majoriteten har ju faktiskt det. Folk pratar om hur de aldrig skulle kunna sälja sin orginalpålle, hur mycket de älskar denna häst och att den ska få ha en speciell plats i stallet. Självklart så påverkas ju de som läser detta (särskilt om det är deras favoritbloggare som skriver) och de tänker att så här ska det vara.

Försök att känna efter varför du gör som du gör, så att det verkligen är för din egen skull och inte för att du vara som alla andra. Lev inte efter andras regler eller trender, gör dina egna.


Jag vill inte ha Morningdancer som fronthäst, så varför skulle jag ha det då? För att följa en trend? Aldrig i livet.




9 kommentarer:

  1. För det första: väldigt intressant inlägg. Jag älskar att läsa inlägg från folk som tar ut svängarna lite och vikar av från andras åsikter.
    Jag är inte särskilt nöjd med min orginalhästs färg eller namn, ändå har jag alltid försökt tänka att "han står mig närmast." Problemet är att huvudberättelsen spelar väldigt stor roll för mig och där har jag alltid satt honom "högst". Jag har aldrig gett honom en speciell spilta i stallet eller skrivit hur mycket jag älskar honom men jag har alltid sett honom som hästen jag utvecklas tillsammans med, inklusive gör huvuduppdragen. Jag skulle velat byta ut Moonbeauty mot en annan hästras men känner mig ändå kluven. Jag vet verkligen inte :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :)
      Det är jättesvårt :( jag var kluven förut, men så ställde jag undan Morningdancer ett tag och sedan bytte jag frisyr på honom :D Nu skulle jag inte vilja byta ut honom längre :) Men kanske får man fundera på att byta karaktär om man tycker det är värt det, det har jag gjort en gång :D

      Radera
  2. Håller med dig, men kommer alltid använda min starthäst som min "fronthäst" eftersom hon faktiskt ÄR den som har varit med mig längst även om jag gillar mitt bruna holländska varmblod mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man ska ju göra det som känns rätt helt enkelt :D

      Radera
  3. Jag tyckte inte om Ruby (min orginalhäst) från början, men nu tycker jag han är galet söt. Jag är riktigt nöjd med honom - hade jag haft en annan orginalhäst och kunnat köpa en häst som såg ut som Ruby hade jag gjort det! c; Så han är lätt min favorit, hihi.

    Dock tror jag att vissa som "glömmer bort" sina orginalhästar sätter de som front-häst för att de inte vill att man ska tänka så mycket på att de är med väldigt lite i bloggen ^^ men jag vet inte, det är bara en tanke!

    SvaraRadera
  4. Anledningen till att folk ofta har starthästen som favorit är att den har följt med dig hela vägen tills du fick din andra häst. Det är den du känner mest, det är helt enkelt den du gillar bäst. JA, detta är ett spel, men tänk på att hästarna kan betyda mycket i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart, men det är ett spel och vi väljer hästar utifrån hur de ser ut inte vilken personlighet de har (för de har ju ingen personlighet förutom den vi skapar i vårat huvud). Så visst finns det dem som ärligt talat gillar sin orginalhäst men jag tror att de flesta lurar sig själva för att det är så det ska vara, för att det är så man vill att det ska vara.

      Jag gillar min orginalhäst för att den är fin, inte för att det är min första häst. Jag kan helt enkelt inte förstå människor som tar SSO så seriöst att de skapar någon slags kontakt med några koder i datorn som för oss föreställer en häst. Men men, vi har ju våra I-landsproblem....

      Radera
  5. Anledningen till att jag har gjort det är för att jag bara har två redigerings program, och då kunde jag inte klippa in andra bilder i min header. Så jag tog min starthäst, eftersom att han har varit med mig ändå från början. Det är nog den största anledningen varför vissa har sin start häst som font häst.
    (Jag har Paint och Picmonkey.)

    SvaraRadera